Revenue Management szállásoknál

Revenue Management szállásoknál

A Revenue Management jelentése magyarul Szállodai hozammenedzsment, de hívják időszakos árképzésnek vagy dinamikus árképzésnek és bevételgazdálkodásnak is. Segítségével változó szobaárakat valósítunk meg, így jobb megtérülésekkel számolhatunk szobakiadás terén.

revenue management szállásoknálA Revenue Management definíciója szerint képes a keresleti piacon a lehető legmagasabb ár elérésére figyelembe véve a volumenizálást, miközben az árképzésre fókuszál. Ettől lesz összetettebb mint a Yield manadgement, hiszen magába foglalja az egész árképzést, marketingterv készítést, értékesítést és foglalást.

A Revenue Management hasonló a Yield menedzsmenthez. A különbség a kettő között, hogy más időtávban gondolkoznak. Míg az első évekre, évre, hónapokra, hetekre, napokra, órákra előre tervez (sales fókuszú), addig a Yield Management utolsó időszakos árképzés, azaz a foglalásra fókuszál.

Revenue Management célja szállásoknál

A hozammenedzsment célja a szállás összes forgalmának maximalizálása, azaz eszközök hatékony felhasználása segítségével az árkapacitás maximális kihasználása. Ismernünk kell hozzá a kiadható szobák mennyiségét, valamint a tartózkodási időket. Hatékonyságához az eladási ártaktikával, a kereslet ismeretével és hozzá igazított árazással járulhatunk hozzá. A fő fél a forgalom maximalizálása, de egyéb célokat is megfogalmazhatunk:

  • Profit és profit hozzájárulás maximalizálása

  • Kapacitás kihasználás maximalizálása

  • Fogyasztónkénti átlagos bevétel maximalizálása

  • Elvesztett fogyasztók számának maximalizálása

 

Mit csinálunk?

Tapasztalatok, és korábbi időszakok statisztikái alapján döntést hozunk arról, hogy mennyi rendelést milyen áron milyen időpontokra és milyen foglalási feltételekkel vegyünk fel.

Például adott öt vagy tíz árkód, és azok közül mindig azt használjuk, amit a kereslet és kínálat alakulása éppen diktál. A konkurensek árainak változására is reagálhatunk, hogy árainkat akár csak fél napra is átállítjuk. Ezzel az éppen aktuális piaci helyzethez igazodunk.

Valójában négy tényezőt optimalizálunk Yield és Revenue Management során:

  • Mennyiség:

  • Ár: időszakos árképzésnek is nevezzük, amikor a kereslet és kínálat és a versenytársak árainak megismerése után alakítunk ki különböző javaslatokat az árakra. Természetesen ehhez a múlt adataira és a múlt és jelen foglalási intenzitásainak összefüggésére is szükségünk van.

  • Időtartam:

  • Valószínűség: vendég vásárlási szokásait értjük százalékban. Kiszámításához szükség van különböző adatokra, adatbázisokra. Így tudunk az elmúlt időszakok statisztikái alapján trendeket számolni. Figyelni való adatok például a sztornók, foglalási szokások, rendelés állomány, no-show-k száma. 

VÁRHATÓ BEVÉTEL = Mennyiség x Ár x Időtartam x Valószínűség

 

Hotel Revenue Manager tudás hol használható?

Szállodaigazgatók, értékesítők, szobafoglalási és front desk munkatársak tudják használni, mert ezek a területek közvetlenül, vagy közvetve kapcsolódnak a szállodai hozammenedzsment gyakorlati megvalósításához.