Turisztikai kereslet
A turisztikai kereslet a szabadidővel rendelkező turizmus alanyának azt a készségét fejezi ki, hogy különböző, meghatározott mennyiségű turisztikai szolgáltatást képes és hajlandó meghatározott anyagi ellenszolgáltatás fejében megvásárolni.
Másként: A turista azon turisztikai szükséglete, amelyet diszkrecionális jövedelemmel és szabadidővel támaszt alá.
A turisztikai kereslet különlegességei
a vétel és az igénybevétel időpontja különbözik (a turistának a céltermékhez kell utaznia, hogy azt igénybe vehesse)
sokoldalú érzékenység: gyors reagálás a társadalmi politikai, gazdasági változására
komplexivitás: a kereslet több elemből (utazás, szállás, programok, étkezés) épül fel. Az elemek külön-külön is összetettek, de együtt kell, hogy hassanak
heterogenitás: erősen szegmentált turisztikai piac, rengeteg résztvevővel, és a vásárlók egyéni jellegéből adódóan már-már egyedi kívánságokig szerteágazó (jövedelem, kor, érdeklődési kör, egészségi állapot)
változékonyság: követi és leképzi a fogyasztói ízlés változását, presztizs és divatirányzatot
mobilitás: egy szükségletre többfajta kínálat reagál
szezonalitás, perodicitás: nagy mértékben függ a természeti adottságoktól, évszaktól, időjárástól
területi koncentráció, dekoncentráció: a területi eloszlás okozza a kínálat különbözőségét
demokratizálódott és polarizálódott: igen széles a kereslet, ahol minden jövedelmi kategória az elfogadható elemet igyekszik megtalálni. A tömegigény és az exkluzivitás egyaránt megtalálható
A kereslet motivációs csoportjai
Fiziológiai motiváció: pihenés, gyógyulás családi üdülés, kirándulás, sport
Társadalmi motiváció: klubcsoport, rokoni látogatás, baráti
Pszichikai motiváció: rekreáció, pihenés, szórakozás
Kulturális motiválás: vallási, művészeti, katasztrófaturizmus, élményturizmus, ökoturizmus
Státusz és presztizs motivál: üzleti
Befolyásoló tényezők
Árfolyam-érzékenység: belföldi vagy külföldi árak magassága, vagy a valutaváltási árfolyamok mozgatják
Jövedelemrugalmasság: a turizmust befolyásolja, hogy a turizmus már nem luxus, hanem létszükségleti termék, ami a növekvő béreknek is köszönhető
Árrugalmasság: megvalósítható az olcsó utazás, illetve a szállás költségének kombinálása