Turisztikai kereslet

A turisztikai kereslet a szabadidővel rendelkező turizmus alanyának azt a készségét fejezi ki, hogy különböző, meghatározott mennyiségű turisztikai szolgáltatást képes és hajlandó meghatározott anyagi ellenszolgáltatás fejében megvásárolni.

turisztikai keresletMásként: A turista azon turisztikai szükséglete, amelyet diszkrecionális jövedelemmel és szabadidővel támaszt alá.

A turisztikai kereslet különlegességei

  • a vétel és az igénybevétel időpontja különbözik (a turistának a céltermékhez kell utaznia, hogy azt igénybe vehesse)

  • sokoldalú érzékenység: gyors reagálás a társadalmi politikai, gazdasági változására

  • komplexivitás: a kereslet több elemből (utazás, szállás, programok, étkezés) épül fel. Az elemek külön-külön is összetettek, de együtt kell, hogy hassanak

  • heterogenitás: erősen szegmentált turisztikai piac, rengeteg résztvevővel, és a vásárlók egyéni jellegéből adódóan már-már egyedi kívánságokig szerteágazó (jövedelem, kor, érdeklődési kör, egészségi állapot)

  • változékonyság: követi és leképzi a fogyasztói ízlés változását, presztizs és divatirányzatot

  • mobilitás: egy szükségletre többfajta kínálat reagál

  • szezonalitás, perodicitás: nagy mértékben függ a természeti adottságoktól, évszaktól, időjárástól

  • területi koncentráció, dekoncentráció: a területi eloszlás okozza a kínálat különbözőségét

  • demokratizálódott és polarizálódott: igen széles a kereslet, ahol minden jövedelmi kategória az elfogadható elemet igyekszik megtalálni. A tömegigény és az exkluzivitás egyaránt megtalálható

A kereslet motivációs csoportjai

  • Fiziológiai motiváció: pihenés, gyógyulás családi üdülés, kirándulás, sport

  • Társadalmi motiváció: klubcsoport, rokoni látogatás, baráti

  • Pszichikai motiváció: rekreáció, pihenés, szórakozás

  • Kulturális motiválás: vallási, művészeti, katasztrófaturizmus, élményturizmus, ökoturizmus

  • Státusz és presztizs motivál: üzleti

Befolyásoló tényezők

  • Árfolyam-érzékenység: belföldi vagy külföldi árak magassága, vagy a valutaváltási árfolyamok mozgatják

  • Jövedelemrugalmasság: a turizmust befolyásolja, hogy a turizmus már nem luxus, hanem létszükségleti termék, ami a növekvő béreknek is köszönhető

  • Árrugalmasság: megvalósítható az olcsó utazás, illetve a szállás költségének kombinálása