Digitális turizmus

A digitális turizmus egy új fogalom, amit a digitális eszközök rendszerré érése tett lehetővé. Mára a digitális technikák olyan rendszert alkotnak, melyek használata nélkül a turizmus szereplői nem tudnak érvényesülni, nem lesznek versenyképesek a külföldi desztinációkkal szemben.

Az e-turizmus lényege, hogy minden szektorban megjelenik az infokommunikációs eszköz, amit a turizmus érdekében használnak.

A digitalizáció

A digitalizáció az egyik alappillér. Ez tette lehetővé, hogy digitális turizmusról beszélhessünk. Először csak az útikönyveket olvasták elektronikus készülékeken a turisták, mára már az utazás megszervezését is elektronikus eszközök segítségével végzik a felhasználók.

Digitális turizmus ismérvei

A látnivalók megtekintése mellett egyre fontosabbá válik az élmény megszerzése, így a digitális anyagok élményeket nyújtó digitális eszközök egészítik ki.

A digitális turizmus idővel kiegészült a turizmus speciális tevékenységeivel is. Ilyenek az utazásszervezők, utazási irodák és idegenforgalmi szakterületek virtuális térben való megjelenései.

A digitális turizmus már nem csak figyelembe veszi a turista igényeit, hanem az attrakció részévé teszi. Aktívan részt vesz a folyamatokban a digitális eszközök révén. Részt vesz a termék kialakításában is, sőt az árazást is befolyásolja.

Az értékesítés is az online térbe helyeződik át (már jegyet is digitálisan vásárolunk), ennek megfelelően a marketing és a kommunikáció is ezen a felületen történik, ráadásul egyre személyre szabottabb környezetben.

Az árazás is digitálisan történik, azaz különböző szoftverek segítségével előzetes kalkulációk és big data segítségével (Yield Management) a felhasználóra szabva kerülnek - akár dinamikusan - kialakításra. Foglalási és nyilvántartási rendszerek segítik ezeket a folyamatokat, melyek össze vannak kötve egyéb eszközökkel (számlázó, weboldal, stb.)

A folyamatmenedzsment is a digitális térben történik, ami az eszközök miatt jól optimalizálható, követhető folyamatokat eredményez, ráadásul megkönnyíti a munkát, csökkenti a kockázatokat.

 

Digitális turizmus Magyarországon

A "Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia 2030" célként tűzte ki a digitális turizmus stratégia megalkotását. Ebben, mint fő beavatkozási terület szerepel a turizmus ágazat digitalizálása, melynek területei:

  • a szakmai versenyképesség,

  • a munkaerő digitális kompetenciája,

  • a digitális marketing,

  • a gazdaság fehérítése és a bürokráciacsökkentés,

  • startup vállalkozásfejlesztés,

  • az ágazatot érintő mérések, adatok kezelése és azok védelme,

  • big data használat, a

  • digitális edukáció megjelenése a képzési rendszerekben,

  • a digitális elérhetőség,

  • hálózati versenyképesség,

  • valamint a digitális transzformációt segítő támogatási, pályázati rendszer kialakítása is.

Digitális turizmus a nagyvilágban

2017-ben mutatták be az Osztrák Digitális Turizmus stratégiát. Egy dokumentumban foglalták össze

 

A digitális turizmus főbb szavai

  • szenzorok

  • big data

  • open data

  • információcsere

  • smart technológia: különböző technológiák összekapcsolása, szinkronizálása és összehangolt használata (mint a SzállásMarketing eszközrendszere, ahol a különböző platformokat egy cél érdekében fogjuk közös munkára)

  • smart turizmus: három fő elemből áll. Smart desztináció, smart élmény és smart üzleti rendszer

  • okostelefon alkalmazások

 

 

 

 

A cikk még nem teljes, mivel egy új területről beszélünk. Folyamatosan frissítjük!

 




SZERETNÉL RÓLA BESZÉLNI?
ÍRJ MOST!