Digitális turizmus
A digitális turizmus egy új fogalom, amit a digitális eszközök rendszerré érése tett lehetővé. Mára a digitális technikák olyan rendszert alkotnak, melyek használata nélkül a turizmus szereplői nem tudnak érvényesülni, nem lesznek versenyképesek a külföldi desztinációkkal szemben.
Az e-turizmus lényege, hogy minden szektorban megjelenik az infokommunikációs eszköz, amit a turizmus érdekében használnak.
A digitalizáció
A digitalizáció az egyik alappillér. Ez tette lehetővé, hogy digitális turizmusról beszélhessünk. Először csak az útikönyveket olvasták elektronikus készülékeken a turisták, mára már az utazás megszervezését is elektronikus eszközök segítségével végzik a felhasználók.
Digitális turizmus ismérvei
A látnivalók megtekintése mellett egyre fontosabbá válik az élmény megszerzése, így a digitális anyagok élményeket nyújtó digitális eszközök egészítik ki.
A digitális turizmus idővel kiegészült a turizmus speciális tevékenységeivel is. Ilyenek az utazásszervezők, utazási irodák és idegenforgalmi szakterületek virtuális térben való megjelenései.
A digitális turizmus már nem csak figyelembe veszi a turista igényeit, hanem az attrakció részévé teszi. Aktívan részt vesz a folyamatokban a digitális eszközök révén. Részt vesz a termék kialakításában is, sőt az árazást is befolyásolja.
Az értékesítés is az online térbe helyeződik át (már jegyet is digitálisan vásárolunk), ennek megfelelően a marketing és a kommunikáció is ezen a felületen történik, ráadásul egyre személyre szabottabb környezetben.
Az árazás is digitálisan történik, azaz különböző szoftverek segítségével előzetes kalkulációk és big data segítségével (Yield Management) a felhasználóra szabva kerülnek - akár dinamikusan - kialakításra. Foglalási és nyilvántartási rendszerek segítik ezeket a folyamatokat, melyek össze vannak kötve egyéb eszközökkel (számlázó, weboldal, stb.)
A folyamatmenedzsment is a digitális térben történik, ami az eszközök miatt jól optimalizálható, követhető folyamatokat eredményez, ráadásul megkönnyíti a munkát, csökkenti a kockázatokat.
Digitális turizmus Magyarországon
A "Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia 2030" célként tűzte ki a digitális turizmus stratégia megalkotását. Ebben, mint fő beavatkozási terület szerepel a turizmus ágazat digitalizálása, melynek területei:
a szakmai versenyképesség,
a munkaerő digitális kompetenciája,
a digitális marketing,
a gazdaság fehérítése és a bürokráciacsökkentés,
startup vállalkozásfejlesztés,
az ágazatot érintő mérések, adatok kezelése és azok védelme,
big data használat, a
digitális edukáció megjelenése a képzési rendszerekben,
a digitális elérhetőség,
hálózati versenyképesség,
valamint a digitális transzformációt segítő támogatási, pályázati rendszer kialakítása is.
Digitális turizmus a nagyvilágban
2017-ben mutatták be az Osztrák Digitális Turizmus stratégiát. Egy dokumentumban foglalták össze
A digitális turizmus főbb szavai
szenzorok
big data
open data
információcsere
smart technológia: különböző technológiák összekapcsolása, szinkronizálása és összehangolt használata (mint a SzállásMarketing eszközrendszere, ahol a különböző platformokat egy cél érdekében fogjuk közös munkára)
smart turizmus: három fő elemből áll. Smart desztináció, smart élmény és smart üzleti rendszer
okostelefon alkalmazások
A cikk még nem teljes, mivel egy új területről beszélünk. Folyamatosan frissítjük!