Lokális Online Marketing
Featured

Lokális (helyi) online marketing teljes útmutató

A lokális online marketing olyan helyi vállalkozásoknak biztosít megtalálhatóságot, akik fizikai üzlettel rendelkeznek. Gondoljunk bele, hányszor keresünk környezetünkben lévő helyekre és ebből hányszor megyünk el oda és vásárolunk is!

Tehát, ha például turizmussal foglalkozunk, pizzát szállítunk házhoz vagy fodrászok, vagyunk, és nem használjuk ki környék adta lehetőségeket, akkor azok is kevésbé találnak ránk akik konkrétan irántunk érdeklődnek, de elzárjuk magunkat azoktól is, akik a környékünkön hozzánk köthető szolgáltatásokra keresnek, információszerzés vagy vásárlás céljából.

A megoldás, hogy stratégiánk során minden platformon (Google, Facebook, Instagram, TripAdvisor, stb.) használjuk a helyi online marketing lehetőségeit. Méghozzá úgy, hogy közben megtalálhatóságunk növekedjen és a környékünket érintő tágabb témákra is minket találjanak meg az érdeklődő felhasználók.

 Az útmutató témái:

 

Miről szól a Lokális online marketing?

lokalis mirol szolOlyan emberekhez szólhatunk, akikben éppen felmerül egy mindennapi kérdés. Ilyen a "hol van a patika, vagy cukrászda?", "Nyitva van e a posta?" vagy "Mi van ott ahova nyaralásomat tervezem?" kérdések. Elérhetjük azokat is, akik olyan helyen tartózkodnak, ahol érdekelheti őket a mi témánk. Lokális marketing során ezeket, a helyszínre vonatkozó mikromomentumokat használjuk ki értékesítésünk érdekében.

Biztosan volt már, hogy egy városba érve megéheztél, majd a térképen keresgélve bukkantál rá egy étteremre. Gyorsan megnézted nyitva van e, pár vélemény és kép megtekintése után pedig oda is navigáltál. Lokális marketinggel például egy ilyen étterem tud érvényesülni.

A feladat adott: Olyan felületeket kell találni, ahol a célcsoportunk is ott van, és szándéka vagy pozíciója szerint jeleníthetünk meg számukra tartalmakat. Amikor eddigi reklámkampányaimat és stratégiámat lokalitással egészítem ki, sokkal jobban szűrt közönséghez szólhatok, sokkal konkrétabb üzenetekkel, jobb hatásfokkal, olcsóbban.

Online marketinged + Lokalitás = Jobb megtérülés

 

Lokális online marketing definíciója

A definíció szerintem, mivel ezt más nem írta le ezidáig:

"A Lokális Online marketing helyi vállalkozásoknak szóló marketing tevékenység, ami helyzet alapján, vagy helyhez köthető, illetve helyi célok figyelembevételével történő célzást tesz lehetővé, miközben a felhasználóra épít előzmények, sütik, tartózkodási hely, érdeklődési kör és keresés alapján." - Anders Tamás

Kicsit egyszerűbben  megfogalmazva: a helyi online marketing olyan személyeket segít elérni, aki egy desztinációban keresnek megoldást.

Milyen előnyöket ad egy helyszín célzása egy vállalkozásnak?

  • Olcsóbb hirdetési költségeket kap, hiszen jobban célzott kampányokat indíthat

  • Jobb megtérülést, hiszen a célcsoportot jobban érdekli a téma

  • Több látogatót a felületekre, ami miatt több hírlevél feliratkozónk, követőnk és likeolónk lesz

  • Eladási szám növekedése, hiszen a látogatókat ügyféllé konvertálhatjuk

Lokális marketing ökoszisztéma

A helyi online marketing rendszerét egy ábrán mutatom meg összefüggéseiben. (A rendszert Anders Tamás (én) kutatta ki és állította össze az országban először. Remélem, hogy jó kiindulási alapot teremt az ökoszisztéma megértésére és használatára.

lokális online marketing ökoszisztéma

 

 

Lokális keresőmarketing (SEO)

lokális SEO

A keresőmarketing a keresőmotorokban való megjelenéssel kombinálja a lokalitást.

Jelenleg egy helyi vállalkozás a keresőben érheti el a legjobb eredményeket, hiszen a Google kereséseinek 30%-a lokális tartalmú. Érthető tehát, hogy a legnagyobb forgalmat is a Google felületei tudják biztosítani a számunkra.

A lokális SEO több területre oszlik. Kulcsszókutatással éri meg kell kezdenünk, majd honlapunkat kell optimalizálnunk helyi tartalmakra. Ezután jöhetnek a külső tényezők, mint az oldalunk említése más felületeken és az értékelések szerepe.

Hol jelenhetünk meg a keresőben?

 A Google találati listáin, a találati listán megjelenő térképen, vagy magán a Google Maps felületén jelenhetünk meg.

Szállások és néhány különleges iparág esetén különleges tevékenységeket is végezhetnek a felhasználók. Ilyen a szállások foglalása, amit közvetlenül a kereső felületéről indíthatunk. De minden helyi vállalkozás esetén kezdeményezhetnek telefonhívást, útvonaltervezést, weboldalra navigálást leendő ügyfeleink. Interakcióba is léphetnek értékeléssel, fotó feltöltéssel és az adataink javítására is tett javaslatokkal.

És ez utóbbiak már komolyan befolyásolják rangunkat és megítélésünket, sőt a vásárlási hajlandóságot is.

Lokális kulcsszókutatás

Vállalkozásunkhoz, szállásunkhoz helyileg köthető témák és a környék kulcsszavaival tudunk helyi keresőmarketinget végezni. Ez azt jelenti, hogy fel kell térképezni a lokális kulcsszavakat ahhoz, hogy egyáltalán elkezdhessük a munkát. Apartmanok, hotelek esetében például a környék látnivalói, programjai, és kirándulási lehetőségei jó témák lehetnek, hiszen a vendégek utazásuk megtervezésekor ezekre a szavakra fognak rákeresni.

Készítsünk listát ezekről, és használjuk lokális marketing tevékenységeink során!

Vélemények

Az emberek véleményére sokat ad a lokális algoritmus (2023-ban a második legfontosabb rangsorolási faktor a térképes keresések között). Éppen ezért a Google, Facebook, TripAdvisor és egyéb értékelő felületeken is jól kell szerepelnünk. A minőség mellett a mennyiség és gyakoriság is jelentősen növelheti rangunkat.

Nem csak a Google saját felületein kapott értékelések számítanak, hanem az imént említett értékelő oldalak is, tehát több helyen kell gyűjteni az értékeléseket. Ezeket aztán néha - különösen szállások esetében - összegzi is a Google és akár komplex mondatokat is képes megfogalmazni.

Jó értékelésekkel jobb pozícióba kerül a vállalkozás, és amellett szívesebben is választják az emberek azt a szállást, amiről jókat írnak. Így egy körforgás indul be. Több vendég, több értékelés és valószínűleg a csillagok átlaga is javul.

Néhány fontosabb lokális keresőoptimalizálási faktorok a véleményekhez kapcsolódóan:

  • Kulcsszavakat tartalmazó értékelések száma

  • Városnevet tartalmazó értékelések száma

  • Google értékelések

  • Éves átlagos értékelések száma

  • Megválaszolatlan értékelések száma

  • Elmúlt év értékeléseinek teljes száma

  • Átlagos heti értékelések

  • Átlagos havi értékelések

  • Fotók

  • Megválaszolt értékelések

Ha jó akarsz lenni a véleményekben, ezekre figyelj

  • Szerezz sok értékelést: a mennyiség ugyanis, ha kiegyensúlyozottan érkeznek az értékelések, versenyelőnyt jelent

  • Ne csak csillagokat, véleményt is szerezz: minél jobb és hosszabb, részletesebb leírást kapsz annál részletesebb a vélemény és annál értékesebb is.

  • Kulcsszavak használatára ösztönözz: hiszen ha számodra fontos kulcsszavakat emlegetnek az ügyfeleid, akkor azokra a szavakra a Google is ki fog hozni illetve jobb pozícióban

  • Értékelések gyakorisága: kiszámítható legyen, például kerüld a tömeges levélkiküldésben való béleménybekérést, mert az algoritmus azt fogja látni, hogy egyszer heti 100, máskor meg 15 véleményt kapsz. Viszont automatizálható a folyamat, szállásoknál például utókövető levelekkel.

Ha tetszik ez a cikk, akkor a Google rendszerén például értékelhetsz is minket ezen a linken. Nagy segítség nekünk!

A vélemények és értékelések témáról egy átfogó cikket is írtam, ami hasznos lehet ha érdekel a téma.

 

Google Cégprofil (Cégem) My Business

google my businessHa eddig nem tetted volna meg, regisztrálj a Google Cégprofil felületre, hiszen innen kezelheted az összes Google megjelenésedet és optimalizálhatod azt. A Google cégprofil alapjairól blogbejegyzést is írtam, de bizton állíthatom, hogy legfontosabb felületed lesz a helyi marketingben.

A Google Cégprofil (régebben My Business) összeköti ugyanis a keresési megjelenésedet, a térképes megjelenéssel, YouTube csatornáddal és az online márkáddal. Beállíthatod céged tevékenységét, kapcsolati adatait és saját fotókat is tölthetsz fel. Ez azért fontos felület ez, mert így a Google több felület lokális jellemzői ismeretében - amennyiben azok jól támogatják egymást - előrébb tud sorolni a találati listákban a környékedet érintő témákban.

A Google felületein értékelnek is a felhasználók. Az értékelésekre való reagálás lehetőségét veheted magadhoz azzal, hogy válaszolsz rájuk. Az értékelés mellett fotókat is feltölthetnek mellénk, ami szintén emelheti (vagy csökkentheti) rangunkat.

A felületen többek között beállíthatjuk:

  • NAP (név, cím, telefonszám) adatainkat

  • Honlapunkat, vagy készíthetünk saját mini oldalt a felületen

  • Feltölthetjük fotóinkat különböző kategóriákba

  • Reagálhatunk a felhasználók véleményére

  • Eseményeket hozhatunk létre

  • Statisztikákból vonhatunk le következtetéseket

  • Megadhatjuk termékeinket és szolgáltatásainkat

  • Posztolhatunk

Lokális marketing és a közösségi média

lokális marketing és a közösségi médiaFacebook, Instagram

Mindkét platformon található lokális keresési lehetőség, illetve olyan módszer, ami támogatja helyi érdekeinket. A közösségi média lokális marketingje még nem számít olyan fejlett felületnek, mint a Google rendszere, de erősödés mutatkozik itt is. Három módszerrel is dolgozhatunk:

1. A mobiltelefon miatt több felület is tudja jelenlegi pozíciónkat, így például a Facebookon tudunk eszerint célozni hirdetéseinket. Az első módszer tehát a pozíció alapján történő reklámozás.

2. A másik lehetőség, hogy hely iránt érdeklődőket célzunk meg releváns tartalommal. Például egy balatoni szállás esetén sokat említjük a környék eseményeit, látnivalóit, fényképeket teszünk közzé a közeli helyekről, így az azokra keresők "útjába állva" lefölözhetjük a látogatottsági forgalmat.

3. A közösségünk említések és megosztások alapján is viheti jóhírünket. Influencerek, elégedett vendégeink oszthatják meg fotóikat, vagy élménybeszámolóikat, javítva ezzel népszerűségünket.

A városok és lokális nevek említése a posztok és fotók mellett kereshetővé is teszi tartalmainkat, így azok is megtalálnak, akik a közösségi médiában keresnek vagy csak böngészik a releváns témákat, helyszíneket. A módszer tehát, hogy ezeken a platformokon is tegyünk közzé hellyel kapcsolatos bejegyzéseket, videókat, képeket. Mindig használjunk leírásainkban lokális neveket, mert csak így talál meg az adott platform keresőmotorja.

 

Lokális tartalom

lokális tartalomLokális érdeklődőket helyi tartalmakkal is felületeinkre terelhetünk. Amikor valahova utazik, információkat gyűjt az utazó, az ottani dolgokról. Például, ha környék gasztronómiája, vagy éttermeiről írunk, az oda érkező forgalmat átterelhetjük hírlevelünkbe, vagy a foglalási felületünkre.

A helyi tartalom megtervezésekor fontos kutatást végeznünk arról, a környékünkön milyen kulcsszavakkal keresnek a felhasználók, milyen témák érdeklik őket, illetve kik is azok akikre céloznunk kell. Nagyon fontos ugyanis, hogy megtaláljuk a közönségünket, akiket szeretnénk bevonzani, hiszen ez lesz sikerünk kulcsa. A megfelelő célcsoport ugyanis tartalmunkkal töltött idő és interakciók alapján tovább növeli felületeink lokális népszerűségét.

 Milyen tartalmakat írjunk helyi vállalkozásunknak?

  • A környék nevezetességei, látnivalói

  • Környező üzletek, őstermelők és egyéb partnereink

  • Programok, aktuális események

  • A lokális aloldalak szerepe is egyre fontosabb

 

Helyi fizetett hirdetések

Fizethetünk is, hogy bizonyos helyeket, vagy lokalitásban tartózkodó embereket célozhassunk meg, így érve el potenciális vevőinket.

Ads helyi célzással helyszíneket határozhatunk meg. Aki ott tartózkodik, és Display felületeket néz, YouTube-on néz filmet telefonos alkalmazást használ, vagy a térképen böngészik, mind megláthatja hirdetésünket.

Facebook reklámmal két lehetőségünk van. Olyanoknak hirdethetünk, akik egy helyen laknak, vagy olyanoknak, akiknek lakhelyük tartózkodási helyüktől minimum 200 km-re van. Így hirdetheti például a környéknek lakóknak szolgáltatását egy cukrászda, vagy a második lehetőséget használva egy idegenvezető, a városba látogató turistának.

Wazze alkalmazásban egyszerűbb a célzás. A környékünkön áthaladó autósnak, mint egy óriásplakátot, rakhatjuk ki logónkat, hogy elhaladva mellettünk betérhessen hozzánk.

A fizetett helyi hirdetések skálája folyamatosan bővül. Az újdonságokat a cikk frissítésével folyamatosan megjelenítem.

Helyi adatbázisok, lokális weboldalak

A lokális marketing keresőkön kívüli nagy kategóriája, a helyi oldalak, adatbázisok. Ilyenek például a TripAdvisor, Ittlakunk.hu,  Cylex tudakozó, de az IloveBalaton is. Ezeknek az oldalaknak nagyon erős kötődésük van helyszínekhez ezért a tulajdonságukért rengeteg ember keresi fel őket direktben, de a Google kereső is figyelembe veszi a rajtuk lévő tartalmat így sok adatbázisban jelen lenni egyet jelent a kereső listáin való jó pozícióval is.

Előnyei

  • Oldal látogatói találják meg vállalkozásunkat

  • Keresőkben az említés növeli a rangunkat helyi találatokban

Hogyan használjuk a helyi marketinget a gyakorlatban?

Megemlítek néhány fontos helyet, ahol feltétlenül érdemes megjelenni, amikor a helyi marketinggel kezdünk el foglalkozni.

Érdekes írások a témában

 

Összefoglalás

A lokális online marketing egy olyan eszköz, amivel versenyelőnyre tehetünk szert. A kereső, a helyi célzások a Facebookon és a lokális tartalmak vezetnek oda, hogy egy vállalkozás helyi célzásban megjelenhessen a célcsoportja számára.

Összeállítottam egy videót is a témáról, ha vizuális típus vagy, segíteni fog:

Kérdésekre örömmel válaszolok a témával kapcsolatban!