A turizmus sokféle módon csoportosítható, attól függően, hogy milyen szempontokat veszünk figyelembe. Az alábbiakban részletesen bemutatjuk a turizmus különböző fajtáit, céljait, motivációit, földrajzi kiterjedését, időtartamát, évszak szerinti eloszlását, létszámát, életkor szerinti csoportosítását, közlekedési eszközök szerinti típusait, gazdasági mérlegre gyakorolt hatását, valamint a szociális környezet és a környezettel való kapcsolat szerinti kategóriákat.
Turisztikai definíciók - SzállásMarketing
Turisztikai definíciók
Fontos turisztikai definíciók gyűjtésével szeretnénk segíteni, hogy a szakmai alapfogalmak se jelenthessenek akadályt, ha most ismerkedik a szakmával.
Reméljük, az egyre bővülő tudástár a turizmusban dolgozók segítségére lesz! Bármilyen hiányt észlel, vegye fel velünk a kapcsolatot, és pótoljuk.
Megismerheti az alapfogalmakat
Bővebb információt kap a definíciókról
A Turizmus fogalmát sokan megírták már. Szabad definíciók és hivatalosak például a WTO (World Tourist Organisation) szerintiek is keringenek, ezek együttes értelmezése adja meg a jól körülhatárolt választ.
A MICE turizmus más néven üzleti turizmus - de hívják hivatásturizmusnak is - egy külön idegenforgalmi ág. Több ágazat is külön szolgáltatásokat nyújt az üzleti utazók részére, mint a repülőkön a Business Class, vagy a törzsutasprogramok. A szállodák rugalmas pontrendszerekkel, kényelmi, vagy üzleti funkciókkal próbálják magukhoz láncolni MICE utasaikat.
A kereskedelmi szálláshely magyarországon létező fogalom.
Hatályos jogszabály 2017-ben: 239/2009. (X. 20.) Korm. rendelet a szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről.
Az ökoturizmus fogalma lényegében a XX. századi tömegturizmus negatív hatásait csökkenteni akaró új utazási típus, melynek elődje a zöldturizmus volt. Több definíció is fellelhető de egyik fogalom sem hivatalos. Az ökoturizmus, a Természetvédelmi világszövetség definíciója szerint a következő:
Turizmus marketing a szolgáltatásmarketing egyik ága. Ez egy jól elkülöníthető terület, másként kell hozzáálnunk és kezelnünk kihívásait, ami a definíciójából is jól látszik.
A turisztikai kereslet a szabadidővel rendelkező turizmus alanyának azt a készségét fejezi ki, hogy különböző, meghatározott mennyiségű turisztikai szolgáltatást képes és hajlandó meghatározott anyagi ellenszolgáltatás fejében megvásárolni.
A turisztikai termék gyakorlatilag megegyezik a turisztikai kínálat fogalmával, azaz olyan szolgáltatások összességét jelenti, amiket a turisták igénybe vesznek. Minden olyan alapfeltételen kívüli szolgáltatást (pl.: közlekedést, szállásolást, gasztronómiát) jelent, ami fokozza a turisztikai vonzerőt, bővíti a fogadóképességet és serkenti a költés nagyságát.
A digitális turizmus egy új fogalom, amit a digitális eszközök rendszerré érése tett lehetővé. Mára a digitális technikák olyan rendszert alkotnak, melyek használata nélkül a turizmus szereplői nem tudnak érvényesülni, nem lesznek versenyképesek a külföldi desztinációkkal szemben.
A turisztikai kínálat az idegenforgalmi piac fontos alkategóriája, mely szűkebb értelemben magába foglalja a piacon adott áron vételre kínált utazási és egyéb idegenforgalmi szolgáltatásokat, látogatásra felajánlott fogadóhelyeket és a turistáknak megvásárlásra felkínált javak összességét.
A turizmus speciális érdeklődési körbe tartozó eleme a falusi turizmus. A falusi vendéglátás szolgáltatásai teszik lehetővé. Online értékesítése némiképp eltér a nagyobb apartmanok és szállodákétól.
A szállodai marketing munka tervezése az információgyűjtéssel kezdődik. Az információkat két forrásból kaphatjuk meg. Ezek a belső és külső információk.
A turista döntését számos külső és belső tényező befolyásolja. Az idegenforgalmi marketing az utazásra próbál hatást gyakorolni, egy konkrét szolgáltatás igénybevételéről, vagy egy termék megvásárlásáról győzi meg a vásárlót. A turisztikai termék egy attrakcióra, látnivalóra épülő komplex szolgáltatási csomagból áll. Ezek a csomagok általában tartalmazzák a szállást, étkezést, közlekedést és más szolgáltatásokat.
A turisztikai marketing két dolgot jelent: szemléletmódot és eszközrendszert. A szemléletmód középpontjában a vendég áll. A szemléletmód szerint cselekvő szálloda arra törekszik, hogy kínálata minél jobban megfeleljen a vevő igényeinek.
A turisztikai látnivaló valójában egy vonzerő, látványosság, szakszóval attrakció, melyet rendszeresen látogatnak turisták.
A kor elvárásainak megfelelve egy fontos fogalmat kell számításba venni. Az internet elterjedésével ugyanis a szállásfoglalások jelentős része történik weboldalakon keresztül, vagy azokon való információgyűjtés alapján. Az online turisztikai marketing egy kihagyhatatlan eszköz.